Companii responsabile față de mediu și oameni

Nestlé, Danone, Carrefour, Auchan și McDonalds, printre corporațiile ”Big Food” care nu iau suficiente măsuri pentru a reduce utilizarea plasticului

Un nou raport a fost publicat săptămâna trecută pentru a marca un an de când organizațiile de mediu ClientEarth, Surfrider Foundation Europe și Zero Waste France au criticat nouă giganți din domeniul alimentar și al băuturilor pentru că nu au reușit să gestioneze poluarea cu plastic care rezultă din modelele lor de afaceri.

Potrivit BusinessGreen, noul raport, realizat de Surfrider Europe și Zero Waste France, apreciază  că a avut loc o schimbare în mentalitatea industriei față de plastic, companiile părând să fie mai conștiente de riscurile asociate poluării cu plastic și recunoscând necesitatea de a se „deplastifica”. Cu toate acestea, avertizează că „acțiunile concrete sunt încă departe de ceea ce este necesar”.

Raportul evidențiază legea franceză “Obligația de vigilență”, care impune companiilor să evalueze și să atenueze impactul pe care operațiunile lor l-ar putea avea asupra mediului și a drepturilor omului prin publicarea unui „plan de vigilență”.

Potrivit raportului, printre cele 9 companii puse în gardă, printre care se numără Nestlé France, Danone, McDonalds France, Carrefour, Groupe Casino, Les Mousquetaires, Auchan și Picard, continuă să existe o „dependență distinctă” de plasticul de unică folosință.

Poluarea cu plastic nu dă semne de încetinire, iar cele 9 companii avertizate se află în prima linie a crizei, continuând să se concentreze pe strategii care au avut un „impact limitat”, cum ar fi măsurile de creștere a ratelor de reciclare.

Raportul mai arată că niciuna dintre companii nu a publicat o strategie clară de „deplastificare” care să indice modul în care își vor transforma modelul de afaceri pentru a renunța la plasticul de unică folosință.

Unele companii – inclusiv Nestlé France și McDonalds France – nu au publicat nici măcar un plan de vigilență, potrivit raportului, care mai precizează că McDonalds France a susținut că „legea nu li se aplică”.

ClientEarth – care a oferit expertiză juridică pentru Surfrider Europe și Zero Waste France – a declarat că va continua să facă presiuni asupra companiilor pe care le-a avertizat anul trecut cu privire la riscul de a fi acționate în justiție pentru a-și asuma responsabilitatea pentru rolul pe care îl joacă în generarea poluării cu plastic.  

„Poluarea cu plastic nu dă semne de încetinire, iar cele nouă companii pe care le-am pus în gardă se află în prima linie a crizei”, a declarat Rosa Pritchard, avocat specializat în domeniul plasticului la ClientEarth. „Planeta noastră este inundată de plastic și, deși este îmbucurător să vedem că unele companii încep să recunoască gravitatea riscurilor, avem nevoie ca acestea să ia măsuri reale pentru a-și schimba modelele de afaceri.”

Pritchard a avertizat că prea multe corporații alimentare mari par să se bazeze pe reciclare ca soluție la problema deșeurilor de plastic, ceea ce, potrivit acesteia, duce în cele din urmă la „un joc nesfârșit de recuperare a întârzierilor pe care nu îl vor câștiga niciodată”.

„În realitate, doar 9% din materialele plastice fabricate vreodată au fost reciclate, procesul de reciclare a plasticului rămâne plin de probleme, iar multe din ele nu pot fi depășite în mod realist”, a adăugat ea. „Vrem să-i vedem pe acești lideri de afaceri francezi dând dovadă de o ambiție reală în ceea ce privește combaterea poluării cu plastic, prin realizarea unei evaluări a utilizării plasticului în întregul lanț valoric, prin elaborarea unui plan de deplastificare și – cel mai important – prin luarea de măsuri în acest sens.”

Accesează raportul

Share this article
Prev Post

UE a lansat prima fază a Mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră. Emisiile asociate produselor importate vor fi taxate din 2026

Next Post

Un startup spaniol vrea să revoluționeze reciclarea capsulelor de cafea. Majoritatea ajung la groapa de gunoi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next