Companii responsabile față de mediu și oameni

România, cel mai abrupt declin al vânzărilor de mașini electrice din UE, dar lider în creșterea segmentului hibrid

Piața auto din România traversează o perioadă de transformări semnificative în ceea ce privește tranziția către vehicule cu emisii reduse.

Conform ultimelor date ale Asociației Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA), anul 2024 a marcat o creștere totală de 5,6% a înmatriculărilor auto, ajungând la 151.000 de unități, însă cu schimbări notabile în preferințele consumatorilor.

Vehiculele hibride au devenit lideri incontestabili ai pieței, cu o cotă impresionantă de 39%. Cu peste 58.000 de unități vândute, acest segment a înregistrat o creștere remarcabilă de 35% față de anul precedent, depășind pentru prima dată vânzările tradiționalelor motorizări pe benzină, care au coborât la 49.000 de unități.

În contrast, piața vehiculelor electrice din România a suferit cel mai sever declin din întreaga Uniune Europeană, cu o scădere de 32,2%, ajungând la doar 9.800 de unități. Această prăbușire este atribuită în principal înjumătățirii valorii tichetelor Rabla, evidențiind dependența acestui segment de stimulentele guvernamentale.

Tendința descrescătoare a vânzărilor de mașini electrice se reflectă și la nivel european, unde s-a înregistrat prima scădere din ultimii patru ani, cu 1,44 milioane de unități vândute, reprezentând o diminuare de 6%. Analiștii identifică principala cauză în reducerea sau eliminarea subvențiilor guvernamentale în mai multe state membre.

În ceea ce privește clasamentul modelelor, Dacia Sandero a reușit o performanță remarcabilă, devenind cea mai vândută mașină în Europa în 2024, cu 270.000 de unități comercializate. Tesla Model Y, anterior lider global în vânzări, a coborât pe poziția a patra, reflectând dificultățile generale ale segmentului electric.

Pentru 2025, specialiștii anticipează o posibilă revenire a pieței vehiculelor electrice în Europa de Vest, cu o creștere potențială de până la 40%. Această prognoză se bazează pe lansarea unor modele mai accesibile, cu prețuri sub 25.000 de euro, care ar putea stimula cererea.

Cu toate acestea, producătorii auto europeni se confruntă cu provocări multiple. Presiunile competitive din partea constructorilor chinezi și măsurile protecționiste americane îi forțează să reducă prețurile, în timp ce noile reglementări privind emisiile ar putea genera amenzi de până la 16 miliarde de euro. În plus, necesitatea achiziționării de credite de carbon de la competitori precum Tesla și producătorii chinezi ar putea afecta profiturile cu până la 4 miliarde de euro.

În acest context, industria auto europeană solicită Comisiei Europene să reconsidere cadrul de reglementare și să implementeze noi scheme de subvenționare pentru achiziția de vehicule electrice, în încercarea de a menține competitivitatea sectorului într-un peisaj auto global tot mai complex.

Share this article
Prev Post

Tot mai multe companii își majorează bugetele pentru sustenabilitate în 2025

Next Post

Investițiile în combaterea schimbărilor climatice din UE: tendințe în 2023

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next