Companii responsabile față de mediu și oameni

UE prelungește până în 2031 posibilitatea scutirii de taxe rutiere pentru camioanele și autobuzele cu emisii zero

Parlamentul European a aprobat, la finalul lunii septembrie, o modificare a Directivei Eurovignette, prin care statele membre vor putea continua să acorde scutiri sau reduceri semnificative de taxe rutiere pentru camioanele și autobuzele cu emisii zero până la 30 iunie 2031.

Decizia prelungește o măsură introdusă inițial prin Directiva (UE) 2022/362, care urma să expire la 31 decembrie 2025. Comisia Europeană a propus extinderea termenului, considerând că perioada actuală este prea scurtă pentru a produce efecte semnificative asupra pieței vehiculelor grele nepoluante.

Măsură de sprijin pentru o tranziție dificilă

Extinderea perioadei nu aduce o nouă scutire, ci păstrează un instrument de stimulare economică care s-a dovedit util pentru reducerea diferențelor de cost dintre vehiculele convenționale și cele cu emisii zero.

În prezent, achiziția unui camion electric este de aproximativ 2,5 ori mai scumpă decât a unui vehicul diesel echivalent. Prin eliminarea taxelor de drum, costurile de operare pot scădea considerabil, reducând așa-numitul cost total de deținere (TCO) — indicatorul care determină, în practică, deciziile de investiție ale transportatorilor.

Comisia Europeană estimează că un operator care investește într-un camion electric de 40 de tone poate economisi, în primul an de exploatare, până la 45.000 de euro datorită reducerilor de taxe și costurilor mai mici cu energia.

Alinierea stimulentelor economice cu obiectivele climatice

Decizia de prelungire până în 2031 este strâns legată de obiectivul de reducere cu 43% a emisiilor de CO₂ din transportul greu până în 2030, stabilit prin Regulamentul (UE) 2019/1242.

„Perioada actuală de aplicare, până în 2025, este prea scurtă pentru a genera o schimbare reală a pieței. Prelungirea până în 2031 oferă stabilitate și previzibilitate actorilor economici”, se arată în documentul de fundamentare al Comisiei.

Un sector-cheie, dar „greu de decarbonizat”

Transportul rutier greu reprezintă doar 2,4% din flota de vehicule a Uniunii Europene, însă este responsabil pentru 27,5% din emisiile provenite din transportul rutier.

Deși numărul camioanelor și autobuzelor electrice este în creștere – în 2023 acestea reprezentau 0,1% din flota de camioane și 2,5% din cea de autobuze –, ritmul de adoptare rămâne lent. Costurile ridicate, infrastructura insuficientă de încărcare și marjele mici de profit ale transportatorilor fac ca tranziția să fie una complexă.

Prin urmare, Comisia consideră că menținerea stimulentelor financiare este esențială pentru a evita o frânare a progresului tehnologic și pentru a sprijini eforturile industriei de a ajunge la neutralitate climatică.

Flexibilitate pentru statele membre

Regulile europene nu impun statelor membre să introducă taxe rutiere, însă dacă aleg să o facă, acestea trebuie să respecte principiile stabilite de Directiva Eurovignette. Scutirea sau reducerea taxelor pentru vehiculele cu emisii zero rămâne o opțiune voluntară pentru fiecare țară.

În același timp, Comisia subliniază că veniturile pierdute din aceste scutiri pot fi compensate prin taxele bazate pe costurile externe ale emisiilor de CO₂, care se aplică vehiculelor poluante.

Un vot clar în Parlamentul European

Modificarea directivei a fost aprobată cu 458 de voturi pentru, 182 împotrivă și 11 abțineri. Parlamentul a decis aplicarea procedurii de urgență pentru a accelera adoptarea actului normativ, care urmează să primească și aprobarea formală a Consiliului Uniunii Europene.

Sursa foto: Volvo Trucks

Share this article
Prev Post

Revoluție de neoprit: Capacitatea globală de energii regenerabile se va dubla până în 2030, arată IEA

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next