Asociația CIPRA – Centrul de Informare, Prevenire Risc și Analiză– a lansat un nou raport de cercetare realizat în parteneriat cu Reveal Marketing Research. Scopul raportului este de a obține informații relevante legate de conceptul de sustenabilitate.
Din studiu se desprind următoarele concluzii referitoare la calitatea vieții și comportamentul românilor cu privire la sustenabilitate:
- Sustenabilitatea este considerată de către 67% dintre respondenți ca având un impact benefic asupra calității vieții. 34% declară că aceasta o influențează în foarte mare măsură.
- 61% dintre participanți cred că economisirea resurselor are un impact pozitiv asupra calității vieții. Seniorii și pensionarii acordă o atenție sporită acestui subiect (76%).
- Colectarea separată a deșeurilor este susținută de 60% dintre participanți și percepută ca având un impact semnificativ asupra calității vieții. Cele mai generoase procente cu privire la acest aspect s-au înregistrat în rândul seniorilor și pensionarilor (80%).
- Alimentația joacă un rol esențial în ceea ce privește calitatea vieții. 50% dintre respondenți au adoptat în ultimele 6 luni o dietă mai sănătoasă.
Același studiu arată că dimensiunea ecologică a sustenabilității primează în percepțiile românilor. Această primează într-o măsură semnificativ mai mare decât implicațiile sociale sau cele economice. Principalele acțiuni sustenabile care reies în urma chestionarului sunt:
–economisirea resurselor de apă, electricitate și gaz (61%),
–colectarea separată a deșeurilor (60%),
–educația ecologică a copiilor (50%)
–achiziționarea de produse eco/bio sau cu ambalaje reciclabile (49%).
Citește și: 11 resurse de formare pentru măsurarea și gestionarea emisiilor de gaze cu efect de seră
„Acest nou studiu are la bază o tendință globală, benefică tuturor categoriilor de vârstă și considerată o promisiune pentru un viitor sănătos: sustenabilitatea. Deoarece calitatea vieții este direct influențată de mediul în care trăim, de calitatea produselor consumate, de obiceiurile și comportamentele noastre și ale celor din jur, orice modificare pozitivă sau negativă cu privire la aceste aspecte poate avea un impact direct asupra noastră.
Acest studiu scoate în evidență 3 piloni ai sustenabilității: mediul înconjurător, reducerea risipei și sănătatea, iar rezultatele demonstrează faptul că grijile legate de ecologie și de mediul în care trăim primează, fiind asociate într-un procent mai mare cu ideea de sustenabilitate. Suntem plăcut surprinși să descoperim în urma analizei că 59% dintre români sunt deschiși să facă schimbări în stilul de alimentație în vederea adoptării de obiceiuri sustenabile, iar mai mult de jumătate consideră că-și pot schimba comportamentele pentru a obține un echilibru între viața personală și cea personală“, declară Constantin Bratu, Președinte CIPRA.
Obiceiuri noi pentru un stil de viață sustenabil
Cele mai importante aspecte ce vizează schimbarea stilului de viață pentru a crea comportamente sustenabile sunt:
- 36% dintre respondenți sunt dispuși să includă mai multă activitate sportivă în rutina lor. Acest interes este mai pregnant în rândul Generației Z (49%) și mai scăzut în rândul seniorilor și pensionarilor (28%);
- o treime dintre respondenți sunt deschiși să facă schimbări în ceea ce privește obiceiurile legate de somn;
- reprezentanții Generației Z manifestă un interes mai puțin pronunțat în ceea ce privește obținerea unui echilibru între viața personală și cea profesională;
Citește și: 78% dintre consumatorii europeni sunt preocupați de igiena ambalajelor reutilizabile
- 64% dintre maturii fără partener și 67% dintre seniori și pensionari sunt deschiși să facă schimbări în stilul lor de alimentație pentru a îmbrățișa obiceiuri sustenabile cu impact pozitiv asupra calității vieții. În același timp doar 47% dintre tinerii profesioniști sunt dispuși să aibă această abordare;
- 32% dintre cei intervievați alocă lunar între 0-100 lei pentru achiziții de care nu au realmente nevoie. Se reliefează o tendință accentuată în rândul bărbaților (37%). Această tendință este și mai accentuată în rândul reprezentanților Generației Z, care alocă între 200-300 lei acestui tip de achiziții.
Realizat pe baza metodologiei CAWI (chestionare autoaplicate online), studiul s-a desfăşurat în perioada 08-14.08.2023 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+ din România, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1015 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare pentru targetul general este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%. Rezultatele studiului sunt disponibile integral pe site-ul CIPRA, secțiunea Studii.