Ecologiștii germani au criticat fără menajamente o campanie a McDonald’s prin care gigantul fast-food se opune noilor reguli privind ambalajele reutilizabile în UE, care ar putea intra în vigoare în 2024.
În cadrul acestei campanii, McDonald’s a comandat un studiu care arată că utilizarea sporită a ambalajelor reutilizabile în zona de takeaway este mai dăunătoare pentru mediu decât cea a ambalajelor de unică folosință.
McDonald’s încearcă să împiedice creșterea planificată de Comisia Europeană a cotei de ambalaje reutilizabile cu un studiu „nedemn de încredere” și „tendențios”, a declarat organizația de protecție a mediului și a consumatorilor Deutsche Umwelthilfe (DUH, citată de Waste Management World.
Studiul, realizat de firma de consultanță Kearney, concluzionează că un procent obligatoriu de reutilizare a ambalajelor pentru restaurantele fast-food ar duce la mai multe deșeuri, la creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră și la un consum suplimentar de apă. Pe de altă parte, ambalajele de unică folosință ar putea fi chiar mai sustenabile, mai ales dacă sunt fabricate din hârtie.
DUH consideră că ipotezele studiului sunt „nerealiste”. „Consumul de apă pentru clătirea ambalajelor reutilizabile este mult prea mare în studiul McDonald’s”, a explicat Thomas Fischer de la DUH.
În plus, studiul estimează rate de returnare prea mici și o circularitate scăzută a ambalajelor reutilizabile. „Aceste date nu corespund celor din studiile relevante și din evaluările ciclului de viață”, acuză DUH, care face referire inclusiv la un studiu comandat de Comisia Europeană, care arată că ambalajele reutilizabile de tip takeaway sunt mai prietenoase cu clima decât cele de unică folosință.
Unul dintre obiectivele propunerii CE de revizuire a legislaţiei UE privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje se referă la impunerea unor restricţii privind ambalajele superflue şi promovarea soluţiilor de ambalare reutilizabile şi reîncărcabile.
Pentru a încuraja reutilizarea sau reîncărcarea ambalajelor, întreprinderile vor trebui să le ofere consumatorilor un anumit procent din produsele lor în ambalaje reutilizabile sau reîncărcabile, de exemplu băuturi şi mâncăruri la pachet sau livrări de produse prin comerţul electronic.