Deși în ultimii ani s-a vorbit despre un „îngheț ESG”, cercetări recente arată că liderii de companii trec de la discursuri la acțiuni concrete în domeniul sustenabilității, scrie publicația edie. Un raport Bain & Company, care a analizat peste 35.000 de declarații publice a 150 de companii internaționale, arată că atenția CEO-ilor se mută de la conformitate la valoarea adăugată pe care strategiile verzi o pot genera pentru business.
„Astăzi, directorii executivi poate vorbesc mai puțin despre sustenabilitate, dar ceea ce pierd la nivel de retorică recuperează prin acțiuni. Noi numim acest fenomen «do-say gap»”, a explicat Jean-Charles van den Branden, liderul practicii globale de sustenabilitate Bain & Company.
Studiul arată că 25% din reducerile globale de emisii de carbon pot fi obținute deja în prezent prin măsuri profitabile – de la eficiență energetică și design circular până la localizarea lanțurilor de aprovizionare. Alte 32% ar putea deveni rentabile pe termen mediu, în funcție de evoluțiile tehnologice, politici publice și preferințele consumatorilor.
La nivelul publicului, interesul pentru sustenabilitate rămâne ridicat: peste 80% dintre cei 14.000 de consumatori din opt țări chestionați au declarat că își doresc produse și servicii sustenabile, chiar și în contextul incertitudinilor geopolitice și al creșterii costurilor de trai.
Tendința este confirmată și în mediul B2B: peste jumătate dintre cele 750 de companii analizate din sectoare precum auto, ambalaje, chimicale și construcții preferă furnizori sustenabili, iar aproape 70% intenționează să-și crească achizițiile de la aceștia în următorii trei ani.
Un alt element cheie identificat de raport este rolul inteligenței artificiale (AI). Aproape 80% dintre directorii chestionați cred că AI poate sprijini semnificativ agenda de sustenabilitate, însă Bain avertizează că, în scenarii de creștere rapidă, centrele de date AI ar putea genera până în 2035 circa 810 milioane de tone de emisii de CO₂ anual – echivalent cu 2% din emisiile globale.
În paralel, un sondaj realizat în Marea Britanie pe un eșantion de peste 500 de IMM-uri arată că firmele mici se confruntă cu bariere importante în adoptarea măsurilor ESG: 44% invocă dificultăți financiare, 38% costurile inițiale, iar 36% lipsa de informații și expertiză. Doar un sfert dintre IMM-urile britanice estimează că vor reuși să atingă neutralitatea climatică până în 2050.
Foto generată AI