Deși mai mult de o treime (34%) dintre cele mai mari 2000 de companii publice și private din lume s-au angajat să atingă obiectivul Net Zero, aproape toate (93%) nu vor reuși să își atingă obiectivele până în 2030 dacă nu își dublează cel puțin ritmul de reducere a emisiilor, potrivit unui nou raport realizat de Accenture.
Raportul Accelerating Global Companies toward Net Zero by 2050 constată că inflația tot mai mare a prețurilor la energie și nesiguranța aprovizionării compromit angajamentele companiilor, chiar dacă tot mai multe dintre ele își stabilesc obiective de decarbonizare clare și vizibile public și intenționează să își majoreze investițiile în inițiativele lor de sustenabilitate înainte de sfârșitul anului 2022, potrivit Sondajului Accenture CXO, din luna iunie a acestui an.
„Pe fondul perturbărilor economice, politice și de mediu la nivel mondial, mai multe companii decât oricând s-au angajat public să se decarbonizeze în mare parte până în jurul anului 2050. Această ambiție crescândă este încurajatoare, dar este, de asemenea, clar că este necesară o accelerare puternică a reducerii emisiilor”, a declarat Jean-Marc Ollagnier, CEO al Accenture pentru Europa. „Maximizarea valorii generate de tehnologiile mature, cum ar fi tehnologiile digitale și anumite energii regenerabile, accelerând în același timp implementarea unor soluții revoluționare, cum ar fi hidrogenul, va fi esențială. Cel mai important, atingerea nivelului zero net va necesita transformări urgente și profunde, deoarece este vorba despre încorporarea sustenabilității în tot ceea ce fac organizațiile, redefinindu-le scopul, cultura și modelele de afaceri.”
Mutarea țintelor pentru 2050, arată raportul, crește doar puțin această pondere în ritmul actual, la doar 8%. Chiar și într-un scenariu în care companiile accelerează reducerea emisiilor de două ori față de evoluția actuală până în 2030 și de trei ori după 2030, 59% dintre acestea ar eșua până în 2050, termen considerat necesar pentru a evita cele mai catastrofale și ireversibile efecte ale schimbărilor climatice.
Peter Lacy, directorul global al serviciilor de sustenabilitate și director de responsabilitate al Accenture crede că pentru un CEO momentul actual este un test mai dificil decât oricând, acesta fiind supus creării unei „cuadraturi între angajamentele de sustenabilitate, presiunile inflaționiste și recesioniste și nevoia de a oferi valoare atât acționarilor, cât și părților interesate”.
Net Zero este definit ca acoperind emisiile asociate Scopului 1 (emisii generate de activitățile desfășurate sau controlate direct de o companie), Scopului 2 (emisii indirecte pentru care este responsabilă o companie atunci când utilizează energia achiziționată de la un furnizor de energie) și Scopului 3 (toate celelalte emisii indirecte care apar de-a lungul lanțului valoric și care nu țin de controlul direct al organizației).
Foto: Pixabay