Mai mult de una din cinci mașini vândute la nivel mondial în acest an ar urma să fie electrică, iar cererea în creștere prevăzută pentru următorul deceniu ar urma să remodeleze industria auto mondială și să reducă semnificativ consumul de combustibili fosili pentru transportul rutier, potrivit noii ediții a raportului anual Global EV Outlook, al IEA (International Energy Agency).
Raportul constată că numărul de automobile electrice vândute în 2024 va fi în continuare robust, ajungând la aproximativ 17 milioane până la sfârșitul anului.
În primul trimestru din 2024, vânzările au crescut cu aproximativ 25% în comparație cu aceeași perioadă din 2023 – o rată de creștere similară cu cea înregistrată în aceeași perioadă a anului precedent, dar pornind de la o bază mai mare, de vânzări record în 2023. Numărul de automobile electrice vândute la nivel global în primele trei luni ale acestui an este aproximativ echivalent cu numărul de automobile vândute în tot anul 2020.
În 2024, se estimează că vânzările de mașini electrice în China vor face un salt la aproximativ 10 milioane, reprezentând aproximativ 45% din totalul vânzărilor de mașini din această țară. În Statele Unite, se preconizează că aproximativ una din nouă mașini vândute va fi electrică – în timp ce în Europa, în ciuda perspectivelor în general slabe pentru vânzările de autoturisme și a eliminării treptate a subvențiilor în unele țări, mașinile electrice vor reprezenta în continuare aproximativ una din patru mașini vândute.
Anul trecut, vânzările globale de automobile electrice au urcat cu 35%, ajungând la aproape 14 milioane. În timp ce cererea a rămas în mare parte concentrată în China, Europa și Statele Unite, s-a înregistrat o creștere accelerată și pe unele piețe emergente, cum ar fi Vietnam și Thailanda, unde mașinile electrice au reprezentat 15% și, respectiv, 10% din totalul mașinilor vândute.
Investițiile substanțiale în lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice, sprijinul politic continuu și scăderea prețului vehiculelor electrice și al bateriilor acestora vor produce schimbări și mai semnificative în anii următori, astfel încât se preconizează că fiecare altă mașină vândută la nivel mondial va fi electrică până în 2035.
„În loc să se atenueze, revoluția globală a vehiculelor electrice pare să se pregătească pentru o nouă fază de creștere.” a declarat directorul executiv al AIE, Fatih Birol. „Valul de investiții în producția de baterii sugerează că lanțul de aprovizionare EV avansează pentru a răspunde planurilor ambițioase de expansiune ale producătorilor auto. Prin urmare, se așteaptă ca ponderea vehiculelor electrice pe șosele să continue să crească rapid (…) Această schimbare va avea ramificații majore atât pentru industria auto, cât și pentru sectorul energetic.”
Raportul constată că producătorii au luat măsuri importante pentru a îndeplini ambițiile de consolidare a ponderii de piață ale guvernelor, inclusiv prin angajamente financiare semnificative. Datorită nivelurilor ridicate de investiții din ultimii cinci ani, capacitatea mondială de producție a bateriilor pentru VE este bine poziționată pentru a ține pasul cu cererea, chiar și în condițiile în care aceasta va crește brusc în următorul deceniu. Raportul subliniază că ritmul tranziției către vehiculele electrice ar putea să nu fie constant și va depinde de accesibilitatea prețurilor.
În China, peste 60% dintre mașinile electrice vândute în 2023 aveau deja un preț mai mic la cumpărare decât echivalentele lor convenționale. Cu toate acestea, în Europa și în Statele Unite, prețurile de achiziție pentru mașinile cu motoare cu combustie internă au rămas în medie mai mici, deși se așteaptă ca intensificarea concurenței pe piață și îmbunătățirea tehnologiilor pentru baterii să reducă prețurile în anii următori. Chiar și în cazul în care prețurile inițiale sunt ridicate, costurile de exploatare mai mici ale vehiculelor electrice fac ca investiția inițială să se amortizeze mai repede în timp.
Este crucial pentru evoluția pieței ca dezvoltarea stațiilor de încărcare EV să țină pasul cu vânzările de vehicule electrice.
Potrivit raportului, punctele de încărcare instalate la nivel global au crescut cu 40% în 2023 față de 2022, iar creșterea numărului de stații de încărcare rapidă a depășit-o pe cea a încărcătoarelor clasice, mai lente.
Cu toate acestea, pentru a atinge un nivel de implementare a vehiculelor electrice în conformitate cu angajamentele asumate de guverne, numărul rețelelor de încărcare trebuie să crească de șase ori până în 2035.
În același timp, e nevoie de un mai mare sprijin politic și de investiții pentru dezvoltarea infrastructurii de rețele electrice care să facă față cererii în creștere de energie electrică la stațiile de încărcare.