Companii responsabile față de mediu și oameni

Mesaj pentru Bruxelles: cetățenii vor reguli mai dure de responsabilitate corporativă. Inclusiv în România

Un sondaj paneuropean realizat de Ipsos la solicitarea Global Witness și Amnesty International arată că majoritatea cetățenilor europeni susțin reglementări puternice privind responsabilitatea corporativă și acțiunea climatică – chiar în contextul inflației și al dezbaterilor aprinse despre costurile tranziției verzi.

Datele, colectate în perioada 3–17 aprilie 2024 pe un eșantion de 11.022 respondenți din 10 state UE, printre care și România, contrazic narativul potrivit căruia publicul ar fi ostil noilor norme europene care impun companiilor să răspundă pentru efectele activităților lor asupra mediului și drepturilor omului.

Dimpotrivă: 70% dintre europeni consideră că profiturile excesive ale companiilor sunt principala cauză a scumpirilor, în timp ce doar 15% indică politicile climatice ale UE drept factor major.

România: sprijin puternic pentru responsabilitatea corporativă, neîncredere în companii

România se aliniază tendințelor europene – și chiar le accentuează în anumite privințe:

Indicator măsuratMedia UERomânia
Companiile trebuie să fie trase legal la răspundere pentru daune asupra mediului și oamenilor75%72%
Lanțurile de aprovizionare trebuie reglementate la fel de strict ca operațiunile directe76%74%
Creșterea costului vieții este cauzată de profiturile companiilor70%71%
Scumpirile sunt cauzate de politicile climatice ale UE15%12%
UE ar trebui să mențină sau să întărească standardele sociale și de mediu existente53%56%

Românii sunt totuși destul de neinformți: chiar dacă 72% susțin obligativitatea due diligence-ului pentru companii, doar 31% dintre români au auzit de Directiva europeană CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), aflată acum în etapa de implementare la nivelul statelor membre.

Această disonanță arată că sprijinul public pentru responsabilitate corporativă există, însă dezbaterea este tehnică și prost comunicată. Pentru ca legislația să fie implementată eficient, autoritățile și companiile vor trebui să renunțe la jargon și să explice concret concepte precum: verificarea lanțurilor de aprovizionare, prevenirea abuzurilor asupra mediului sau drepturilor omului sau raportarea publică transparentă.

Europenii nu se opun tranziției verzi – cer o tranziție echitabilă

Unul dintre cele mai importante rezultate ale sondajului este demontarea mitului „greenlash”: ideea că populația ar fi împotriva politicilor verzi.

  • 77% dintre europeni cer pedepse legale pentru companiile care produc daune de mediu sau sociale oriunde operează.
  • 58% se opun relaxării regulilor de mediu în numele competitivității globale.
  • 63% susțin impozitarea suplimentară a profiturilor poluatoare pentru finanțarea tranziției.

Nu tranziția verde este contestată – ci percepția că ea ar putea fi implementată „pe spatele consumatorului”, în timp ce marile companii rămân neatinse. Rezultatele sondajului vin într-un moment critic: Comisia Europeană pregătește un pachet legislativ de „simplificare” care ar putea relaxa unele prevederi ale noilor directive privind responsabilitatea corporativă.

Sursa foto: Global Witness

Share this article
Prev Post

Top 10 companii de logistică sustenabile care reduc emisiile la nivel global

Next Post

Subaru donează 3,1 milioane de dolari pentru protecția animalelor fără adăpost, în luna octombrie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next