Începând din luna august, românii își pot repara singuri telefoanele mobile în primul service din România ce alocă un spațiu dotat cu echipamentele și uneltele necesare.
Ce înseamnă sistemul de reparații Self Service
Este o inițiativă menită să promoveze sustenabilitatea, reducerea deșeurilor electronice și dreptul utilizatorilor de a își întreține propriile dispozitive, în condiții sigure și eficiente. Serviciul este destinat atât pasionaților de tehnologie, cât și utilizatorilor obișnuiți care își doresc mai multă independență și control asupra propriilor echipamente.
Cum funcționează
- Achiziționezi piesele
- Accesezi zona Self Service, echipată complet cu instrumente profesionale
- Îți repari telefonul
Inițiativa are ca scop promovarea dreptului la reparație, în conformitate cu Directiva Europeană 2024/1799, susținerea comunității tech și a pasionaților de reparații DIY, precum și reducerea semnificativă a deșeurilor electronice.
„Right to Repair” este o mișcare internațională care apără dreptul consumatorilor și al service-urilor independente de a repara, întreține și modifica produsele electronice fără restricțiile impuse de producători. Această mișcare militează pentru accesul liber la piese originale, unelte specializate și software de diagnostic, precum și pentru publicarea manualelor tehnice oficiale. De asemenea, încurajează reparațiile locale și prelungirea duratei de viață a dispozitivelor.
Un pas către un viitor tehnologic mai responsabil
„Credem în dreptul fiecărei persoane de a-și repara propriul telefon. Prin deschiderea zonei Self Service, nu doar că oferim acest drept, dar o facem în cele mai bune condiții, într-un spațiu dedicat, cu echipamente profesionale și suport de bază. Această inițiativă face parte din angajamentul nostru față de sustenabilitate.”, declară Marian Abutoaiei, General Manager GSM Zone.
Prin promovarea reparațiilor, inițiativa contribuie la un mediu mai sustenabil, reducând poluarea și consumul de resurse. În același timp, susține economia locală prin crearea de locuri de muncă și oferirea unor soluții de reparație mai accesibile. Nu în ultimul rând, le oferă consumatorilor libertatea reală de a alege între a repara și a înlocui un produs.
Uniunea Europeană obligă deja producătorii să pună la dispoziție piese de schimb și documentație tehnică necesară reparațiilor. Țări precum Franța, Germania și SUA lucrează la implementarea unui indice de reparabilitate care va fi afișat obligatoriu pe etichetele produselor, pentru a informa consumatorii cu privire la gradul de ușurință în repararea unui dispozitiv.
Inițiatorul acestui program este GSM Zone, în parteneriat cu GSMnet și Academia GSM România.
Zona Self Service se află în Iași, B-dul Tudor Vladimirescu nr. 46, în incinta GZM Zone.