Documentul Strategiei Naţionale pentru Păduri 2030 (SNP30), prezentat luni, 22 august, în cadrul unui eveniment găzduit de Universitatea „Transilvania” din Braşov, pune accent pe responsabilizarea şi cointeresarea proprietarilor şi vine cu o nouă abordare în ceea ce priveşte controlul şi restricţiile, a declarat ministrul Mediului, Tánczos Barna, citat de Agerpres.
„Varianta prezentată astăzi are câteva elemente strategice noi, construieşte un nou viitor, un nou început pentru pădurile României. Pune accentul pe responsabilizarea proprietarului, pune accent pe acest sistem de compensare a celor care pierd venituri economice, pierd din punct de vedere economic în cazul în care îşi sacrifică, practic, pădurea pentru a veni în sprijinul societăţii şi pentru a juca un rol mai important în ceea ce priveşte biodiversitatea şi protecţia (…) În acelaşi timp, strategia propune o nouă abordare în ceea ce priveşte controlul şi restricţiile, astfel încât responsabilizarea proprietarilor, indiferent dacă este proprietar de stat, unitate administrativ teritorială, primărie sau proprietar persoană fizică sau juridică, responsabilizarea lor şi controlul să ducă la o implementare bună a acestei strategii. În acelaşi timp, cu siguranţă, rolul de protecţie, de biodiversitate, acest serviciu social oferit de pădure întregii comunităţii, întregii societăţi este în continuare foarte important. Vedem că la nivel european avem câteva ţinte de protecţie, de protecţie strictă şi protecţie generală a habitatelor, iar aici România şi-a asumat aceste responsabilităţi. Vom creşte suprafeţele cu strictă protecţie, dar, v-am spus, în paralel trebuie să vină statul şi să compenseze pierderile, trebuie să vină statul şi să susţină proprietarii care au suprafeţele împădurite, au fonduri forestiere în asemenea zone de protecţie”, a spus ministrul Mediului.
Acesta a adăugat că imediat după aprobarea prin Hotărâre de Guvern a Strategiei forestiere, în septembrie 2022, trebuie elaborată legislația subsecventă.
„În paralel deja lucrăm la modificarea uneori ghiduri şi modificarea unor norme tehnice. Unele dintre ele vor fi aprobate deja înainte de 30 septembrie, că ne-am asumat acest lucru în PNRR, celelalte vor fi elaborate în 2022-2023″, a mai spus ministrul Tánczos Barna.
Context
Elaborarea SNP30 se bazează pe un proces de consultare publică desfășurat în perioada iulie 2020 – februarie 2021 prin care s-a urmărit implicarea tuturor factorilor interesați sau afectați de gestionarea pădurilor într-un dialog structurat, cu scopul de a formula poziții concrete și fundamentate privind direcțiile de elaborare a politicii forestiere.
Ulterior, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și-a propus realizarea unor analize, dezbateri și studii suplimentare în cadrul contractului pentru Servicii de cercetare pentru elaborarea studiului independent și a Strategiei Naționale a Pădurilor 2020-2030, derulat în perioada martie-iulie 2022. Contractul a fost implementat de către o echipă multidisciplinară, sub umbrela instituțională a Universității Transilvania din Brașov.
SNP30 este un document care răspunde cerințelor formulate de noua Strategie Europeană pentru Păduri adresând, prin cele cinci arii tematice, toate obiectivele din strategia europeană. În cadrul acestor arii tematice au fost stabilite 14 direcții strategice de acțiune,. fiecare din ele caracterizate printr-un deziderat strategic spre care trebuie direcționate eforturile și resursele necesare. De asemenea, SNP30 definește 60 de obiective necesar a fi îndeplinite pentru implementarea cadrului strategic formulat. SNP30 integrează obiective de rezultat care au ca termen de realizare perioada 2023-2030. Direcțiile strategice formulate au ca țintă direcționarea sectorului forestier național spre realizarea, până în 2050, a unei bioeconomii durabile și neutre din punct de vedere climatic, oferind totodată garanția că toate ecosistemele sunt reziliente și protejate în mod adecvat.
Direcțiile strategice cuprinse în viitoarea Strategie vizează tematici precum:
- Trasabilitatea lemnului și prima punere pe piață;
- Obligații de procedură vs. obligații de rezultat în gestionarea pădurii;
- Manifestarea dreptului de proprietate asupra deciziei tehnice în păduri;
- Proceduri simplificate pentru monitorizarea proprietăților forestiere;
- Sistem de evaluare și compensare a serviciilor ecosistemelor;
- Segregarea conservării biodiversității de managementul forestier vs. integrarea conservării biodiversității în managementul forestier;
- Instrumente economice de sprijin pentru creșterea contribuției sectorului la economia locală;
- Evaluarea preliminară a pieței lemnului/balanță lemn;
- Identificarea celor mai bune opțiuni de selectare a speciilor forestiere pentru împădurirea terenurilor pretabile în corelare cu scenariile climatice preconizate pentru asigurarea unei adaptări cât mai bune a acestora la schimbările climatice.