Reveal Marketing Research a realizat un studiu despre sustenabilitate în colaborare cu BIC, Asociația CIPRA, Kaufland România, PRO TV, Stefanini Group și Volkswagen România. Cea de-a doua ediție a barometrului național are în vizor percepțiile, atitudinile și comportamentele românilor legate de sustenabilitate.
Înțelegerea sustenabilității este incompletă, incluzând în general considerații ecologice și de mediu
Rezultatele arată că dimensiunea ecologică a sustenabilității primează în percepțiile românilor. Astfel, sustenabilitatea primează într-o măsură semnificativ mai mare decât implicațiile sociale sau cele economice.
Așadar, în mentalitatea consumatorilor români sustenabilitatea este în principal despre:
– folosirea resurselor în mod responsabil (30%) – în special prin reducerea risipei și reciclare;
–grija față de natură și față de speciile pe cale de dispariție (14%);
-adoptarea de măsuri pentru scăderea poluării și a emisiilor de carbon (11%).
Românii sunt mai conștienți și informați despre problemele de sustenabilitate. În același timp deschiderea spre schimbarea comportamentului nu înregistrează creșteri față de anul trecut.
Peste 70% dintre români consideră că soluțiile pentru aceste probleme presupun eforturi concentrate din partea cetățenilor și a instituțiilor publice și private.
Comparativ cu evaluarea de anul trecut se observă o creștere a gradului de informare în rândul populației față de subiectul sustenabilității. Acest lucru nu a crescut și nivelul de interes în adoptarea unui stil de viață sustenabil. Astfel că, 75% au observat că se vorbește mai des despre sustenabilitate în ultimul timp (vs. 71% în 2022). În același timp 74% declară că sunt interesați să ducă un stil de viață sustenabil (procent similar celui din 2022).
În viziunea românilor protejarea mediului înconjurător (51%), epuizarea resurselor disponibile (45%), schimbările climatice din ultimii ani (42%), reducerea risipei (40%) și impactul asupra calității vieții (26%) sunt principalele motivații ce stau la baza adoptării unui model sustenabil în viața de zi cu zi.
Mai mult decât atât, datele studiului arată că impactul asupra calității vieții (14%) și experiența anterioară cu produsele/ serviciile companiei (14%) sunt principalele atribute în alegerea unui produs, după evaluarea prețului (15%).
În ceea ce privește barierele în adoptarea unor comportamente responsabile cu mediul regăsim:
– neîncrederea oamenilor în produsele și serviciile prezentate ca fiind cu adevărat sustenabile (60% vs. 53% în 2022);
–costurile ridicate ale produselor sustenabile (59% vs. 65% în 2022);
–obișnuința cu stilul de viață actual (56%).
Comparativ cu rezultatele din 2022, costurile mai ridicate și lipsa de interes față de sustenabilitate (51% vs. 60% în 2022) nu mai sunt principalele piedici în adoptarea unor practici sustenabile.
Produsele ecologice sunt aspiraționale, dar percepute ca fiind în continuare mai greu accesibile decât alternativele convenționale
Datele studiului arată că 7 din 10 români își manifestă interesul de a avea un stil de viață sustenabil. Principalele percepții asociate produselor ecologice sunt reprezentate de:
– beneficiile aduse sănătății (70%);
–protejarea mediului înconjurător (69%);
-faptul că sunt ușor de identificat în magazine (62%).
Cu toate acestea, prețul este un impediment important, astfel că doar 38% consideră că produsele verzi au prețuri accesibile, în timp ce 53% declară că aceste produse sunt mai greu de găsit.
Îndreptându-ne atenția către cele mai populare comportamente sustenabile adoptate de români, aflăm că:
– 74% folosesc pungi reutilizabile;
– 73% colectează deșeurile reciclabile separat și le duc la containerele pentru reciclare;
–62% citesc informațiile de pe ambalaje.
Principala provocare a companiilor și organizațiilor este să devină promotori activi și credibili ai practicilor sustenabile în piață
Transformarea digitală a schimbat modul în care companiile fac business, integrând procese, modele și interacțiunea cu partenerii și angajații.
Citește și: Țările UE au ajuns la un compromis în privința noilor norme Euro 7
Companiile sunt percepute ca fiind din ce în ce mai interesate să reducă efectele negative ale activităților acestora asupra mediului prin intermediul a diferite inițiative și măsuri legate de sustenabilitate. 44% dintre români consideră că prin utilizarea de tehnologii și procese mai prietenoase cu mediul în activitățile lor companiile și organizațiile pot încuraja inițiative eco-friendly în România.
Oferirea de stimulente și facilități pentru proiectele sustenabile (43%), precum și dezvoltarea și promovarea unor produse și servicii sustenabile (42%), sau organizarea de campanii de conștientizare și educație ecologică (41%) sunt alte inițiative pe care respondenții le consideră potrivite.
Spre exemplu, dacă ne referim la comportamentul consumatorilor, Tinerii Profesioniști manifestă un interes mai crescut pentru adoptarea mașinilor electrice, 33% conducând un astfel de autovehicul (comparativ cu 22% total eșantion).
În ceea ce privește topul aspectelor ce ar trebui comunicate și care au potențial de a influența decizia de cumpărare a românilor regăsim etichete care să arate de unde vin produsele (71%), modificarea ambalajelor produselor pentru a avea impact redus asupra mediului (69%), etichete care să ateste proveniența materialelor produselor (69%) și fabricarea produselor prin procese cu impact redus asupra mediului (69%).