Țările UE au convenit în mare parte asupra unei propuneri de compromis prezentate de Spania cu privire la noile reguli privind emisiile vehiculelor, au declarat vineri surse diplomatice, citate de Reuters.
Uniunea Europeană a înăsprit progresiv limitele de emisii ale vehiculelor rutiere încă de la primul set de reglementări, cunoscut sub numele de „Euro 1”, în 1992.
Noile standarde de emisii Euro 7 au fost propuse de Comisie în luna noiembrie, anul trecut. Propunerea Comisiei face referire la emisiile provenite de la țevile de eșapament, precum și de la frâne și pneuri. Aceasta contribuie, de asemenea, la atingerea noilor standarde mai stricte de calitate a aerului propuse de Comisie pe 26 octombrie 2022.
Opt state membre, printre care Franța, Italia și România, au făcut presiuni pentru reguli mai relaxate invocând temerea că noile limite ale poluanților, cum ar fi oxizii de azot din motoarele cu ardere, ar devia eforturile de la investițiile în vehicule electrice. Țările au spus că aceste limite ar obliga producătorii de automobile să investească în îmbunătățirea performanței emisiilor de eșapament, bani care ar fi cheltuiți mai bine pentru dezvoltarea vehiculelor cu emisii zero.
Vânzările de mașini noi care emit CO2 urmează să fie interzise în 2035 în UE. În noul compromis de vineri, principala modificare a fost o nouă prelungire a datei de implementare la 30 de luni de la 24 de luni pentru mașini după intrarea în vigoare a regulamentului.
Detaliile finale trebuie aprobate în cadrul unei reuniuni ministeriale a UE de luni înainte ca poziția finală să fie dezbătută cu Parlamentul și Comisia.
Sursa foto: Unsplash (Sorin Gheorghiță)