Companii responsabile față de mediu și oameni

Vânzările de EV-uri noi încetinesc în UK, în timp ce piața second-hand crește spectaculos cu 40%

Piața auto din Regatul Unit prezintă în 2025 o imagine complexă și plină de contraste, descrisă de Mike Hawes, directorul executiv al Societății Producătorilor și Comercianților de Automobile (SMMT), ca fiind „o poveste cu două jumătăți”. În timp ce sectorul vehiculelor electrice (EV) second-hand înregistrează o creștere explozivă, piața mașinilor noi se confruntă cu o încetinire și o incertitudine semnificativă, generând provocări majore pentru atingerea obiectivelor ambițioase ale guvernului de a interzice vânzarea de mașini noi pe benzină și diesel până în 2030.

Creștere record pe piața second-hand – un semn clar al cererii

Segmentul care prosperă incontestabil este cel al mașinilor rulate. În al doilea trimestru al anului 2025, cererea pentru vehicule electrice second-hand a crescut cu impresionantul procent de 40%.

Tranzacțiile cu vehicule electrice pe baterie (BEV) au atins un record de 68.721 de unități, reprezentând 3,4% din totalul vânzărilor de mașini uzate. Această creștere face parte dintr-o expansiune mai largă a pieței circulare de automobile din Marea Britanie.

Per total, piața second-hand a crescut cu 1,7% în trimestrul al doilea, cu aproape două milioane de tranzacții. În prima jumătate a anului 2025, sectorul a revenit la nivelurile de dinaintea pandemiei, cu peste patru milioane de mașini schimbându-și proprietarii.

Vehiculele electrice hibride (HEV) și cele hibride plug-in (PHEV) au înregistrat, de asemenea, creșteri substanțiale de 27,7% și, respectiv, 10,3%. Împreună, vehiculele electrificate au ajuns să reprezinte aproape 10% din piața second-hand.

Potrivit lui Mike Hawes, acest succes demonstrează că boom-ul de pe piața second-hand arată că apetitul publicului pentru electrificare este real, atâta timp cât costurile sunt gestionabile.

Incertitudinea frânează piața mașinilor noi

În contrast puternic cu dinamismul pieței second-hand, sectorul mașinilor noi dă semne de oboseală. Piața a înregistrat în iulie cea mai slabă lună din 2022, iar creșterea înmatriculărilor de BEV-uri noi a fost modestă. În timp ce în prima jumătate a anului 2025 creșterea a fost de 34,6%, în iulie aceasta a încetinit dramatic la doar 9,1%. Luna iulie a marcat a doua cea mai slabă lună de creștere pentru BEV-uri din acest an.

Deși cota de piață a BEV-urilor a ajuns la 21,3% în iulie, în creștere de la 18,5% în aceeași lună a anului trecut, aceasta rămâne sub ținta de 28% impusă de noua reglementare referitoare la Vehicule cu Emisii Zero (ZEV). Noua legislație obligă producătorii auto să se asigure că o anumită pondere a vânzărilor anuale este formată din vehicule cu emisii zero.

Programul „Electric Car Grant” – Stimulent și sursă de confuzie

Principala cauză a acestei ezitări pe piața mașinilor noi este incertitudinea legată de noul program guvernamental, Electric Car Grant (ECG). Lansat la mijlocul lunii iulie, programul oferă reduceri de până la 3.750 de lire sterline pentru vehicule noi cu emisii zero cu un preț de maximum 37.000 de lire sterline. Finanțarea este acordată direct producătorilor, iar clienții nu sunt nevoiți să aplice.

Problema este că, deși programul a fost anunțat, lista completă a modelelor eligibile nu a fost publicată, ceea ce a determinat mulți potențiali cumpărători să-și amâne decizia de achiziție. Până în prezent, guvernul a confirmat doar patru modele Citroën (ë-C3, e-C4, ë-C5 și ë-Berlingo), care se califică pentru o reducere de 1.500 de lire sterline. SMMT a cerut insistent guvernului să publice de urgență lista completă a modelelor eligibile pentru a restabili încrederea consumatorilor.

ZEV și măsurile de sprijin. Guvernul britanic navighează între ambiții și realitate

Această situație tensionată are loc într-un context de presiune regulatorie intensă asupra producătorilor auto. Mandatul ZEV, intrat în vigoare la începutul anului 2025, impune ținte anuale stricte: 22% din mașinile noi și 10% din furgonetele noi vândute în acest an trebuie să fie electrice.

Recunoscând provocările legate de cererea consumatorilor, guvernul a amendat recent mandatul pentru a oferi mai multă flexibilitate producătorilor. Deși termenul limită din 2030 pentru mașinile pe benzină și diesel rămâne în vigoare, modelele hibride vor putea fi vândute până în 2035. A fost introdusă, de asemenea, o anumită flexibilitate în sistemul de credite, care permite transferuri între vânzările de mașini și furgonete și extinderea perioadelor de rambursare a creditelor.

Pe lângă aceste ajustări, guvernul a promis un sprijin financiar substanțial – incluzând aici 4,5 miliarde de lire sterline pentru a accelera sectorul EV, 2 miliarde pentru capital și cercetare-dezvoltare până în 2030 și reduceri ale tarifelor de export auto către SUA.

Provocarea pentru guvernul britanic este să alinieze aceste două realități ale pieței de vehicule electrice. Pentru a transforma ambițiile climatice într-o realitate economică viabilă, este esențial să se ofere „certitudine atât consumatorilor, cât și mediului de afaceri, prin politici fiscale clare și de susținere și prin investiții în infrastructură”. Publicarea rapidă a detaliilor complete ale programului Electric Car Grant ar fi un prim pas crucial pentru a debloca cererea latentă și a repune Marea Britanie pe drumul către un „viitor auto mai curat și mai verde pentru toți”.

Foto generată AI

Share this article
Prev Post

De la risipă la responsabilitate. Cum învață bucureștenii să devină gospodari la Obor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Read next