Comisia pentru mediu din Parlamentul European a adoptat astăzi propunerile de consolidare a standardelor UE privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele noi, care includ autobuze, camioane și remorci, care se așteaptă să joace un rol cheie în atingerea obiectivului de neutralitate climatică al UE pentru 2050.
Deputații europeni vor obiective mai stricte de reducere a emisiilor de CO2 pentru camioanele medii și grele, inclusiv pentru vehiculele profesionale (cum ar fi camioanele de gunoi, basculantele sau betonierele) și autobuzele. Pragurile propuse sunt de 45% pentru perioada 2030-2034, 70% pentru 2035-2039 (comparativ cu 65% propus de Comisie) și 90% începând cu 2040.
Eurodeputații au agreat ca toate autobuzele urbane nou înmatriculate să fie vehicule cu emisii zero începând cu 2030 – cu posibilitatea ca statele membre să solicite o amânare temporară (până în 2035) pentru autobuzele interurbane alimentate cu biometan, în anumite condiții, precum cele legate de infrastructura existentă de realimentare și de originea combustibilului.
„Tranziția către camioane și autobuze cu emisii zero nu este doar cheia pentru îndeplinirea obiectivelor noastre climatice, ci și un factor crucial pentru un aer mai curat în orașele noastre.” a declarat raportorul olandez Bas Eickhout.
Vehiculele grele, precum camioanele, autobuzele urbane și autobuzele pe distanțe lungi, sunt responsabile pentru mai mult de 25% din emisiile de gaze cu efect de seră (GES) provenite din transportul rutier în UE și reprezintă peste 6% din totalul emisiilor de GES din Uniunea Europeană.