Cel de al doilea studiu anual CO2 AI realizat de Boston Consulting Group privind emisiile de carbon (BCG Carbon Emissions Survey) relevă că progresul este prea lent pentru companiile care își măsoară integral emisiile asociate Scopului 1, 2 și 3. Sondajul din 2022 reiterează faptul că, cu cât o companie își măsoară mai bine emisiile, cu atât le poate reduce mai eficient – iar reducerea vine cu beneficii financiare semnificative.
BCG a intervievat peste 1.600 de organizații, fiecare dintre acestea având 1.000 de angajați sau mai mult și venituri cuprinse între aproximativ 100 de milioane de dolari și peste 10 miliarde de dolari – în 14 industrii majore și 18 țări. Aceste organizații sunt, în total, responsabile pentru peste 40% din emisiile globale.
În contextul urgentării acțiunilor globale de combatere a schimbărilor climatice, companiile recunosc necesitatea de a-și reduce emisiile de gaze cu efect de seră – nu doar pentru planetă, ci și în beneficiul propriilor afaceri. Și, deși o măsurare precisă și cuprinzătoare a emisiilor este crucială pentru identificarea modalităților de reducere a acestora, ea rămâne un obstacol major – în special pentru emisiile din sfera 3 (externe).
Sondajul BCG continuă și se bazează pe investigația inițială din 2021 cu privire la progresele pe care organizațiile din întreaga lume le-au făcut în măsurarea și reducerea emisiilor de carbon. Și, deși s-au înregistrat unele progrese în ultimul an, acestea au fost lente în general în toate industriile și regiunile, doar 10% dintre companii măsurându-și emisiile în mod integral (Scopul 1, 2 și 3) în 2022 față de 9% în 2021. În plus, respondenții estimează o marjă medie de eroare de 25% până la 30% în evaluările lor. Și, în timp ce 92% din toate emisiile sunt externe (Scop 3), conform Carbon Disclosure Project (CDP), doar 12% dintre organizațiile intervievate consideră domeniul de aplicare 3 ca fiind prioritatea lor principală.
Ediția din acest an a studiului întărește faptul că, cu cât o companie își măsoară mai bine emisiile, cu atât le poate reduce mai eficient. 64% dintre respondenții care își evaluează integral emisiile și 45% dintre cei care le măsoară parțial au remarcat o reducere semnificativă a acestor emisii. În ceea ce privește valoarea monetară, peste 70% dintre respondenți prevăd beneficii anuale de cel puțin 1 milion de dolari în urma reducerii emisiilor, iar 37% dintre aceștia estimează beneficii de până la 100 de milioane de dolari sau mai mult. Companiile raportează, de asemenea, și alte beneficii, 54% dintre acestea menționând o reputație îmbunătățită, iar 37% menționând ca avantaje capacitatea de a atrage resurse umane de top.
Respondenții sunt de părere că este nevoie de mai mult sprijin din partea conducerii, de reglementări sau stimulente fiscale, precum și de adoptarea de soluții digitale pentru a accelera măsurarea și reducerea emisiilor.
Organizațiile care dispun de soluții automatizate pentru măsurarea emisiilor, cum ar fi CO2 AI, au de 2,2 ori mai multe șanse de a măsura emisiile în mod cuprinzător și de 1,9 ori mai multe șanse de a-și reduce emisiile în acord cu obiectivele lor, notează BCG.
Emisiile caracteristice Scopului 1 sunt emisii generate de activitățile desfășurate sau controlate direct de o companie. Emisiile Scopului 2 sunt emisii indirecte pentru care este responsabilă o companie atunci când utilizează energia achiziționată de la un furnizor de energie. Emisiile din Scopul 3 sunt toate celelalte emisii indirecte care apar de-a lungul lanțului valoric și care nu țin de controlul direct al organizației.
Foto: Unsplash