Inteligența artificială este utilizată pentru a contribui la atenuarea impactului climatic al dârelor de aer – norii subțiri și albi pe care avioanele îi lasă în urma lor.
Conform Raportului Grupului interguvernamental de experți privind schimbările climatice (IPCC) din 2022, contrașenile – sau dârele de condensare – pot reține căldura în atmosferă și sunt responsabile pentru mai mult de o treime din impactul aviației asupra încălzirii globale.
Citește și: Emisiile de gaze cu efect de seră din UE au scăzut cu 3% în primul trimestru din 2023
Folosind predicții bazate pe inteligență artificială, bazate pe imagini din satelit, date meteorologice și date privind traiectoria de zbor, Google a identificat rutele care au evitat condițiile atmosferice necesare pentru a crea acești nori. Într-o serie de zboruri de testare, piloții au reușit să reducă dârele de chenar cu 54%.
Experimentul, condus de Google Research, American Airlines și Bill Gates’s Breakthrough Energy, a fost lăudat pentru potențialul său de a atenua impactul climatic al zborurilor.
Citește și: După cea mai călduroasă lună din istorie, trebuie să facem mai mult
Însă militanții pentru combaterea schimbărilor climatice au avertizat împotriva utilizării acestei descoperiri tehnologice ca scuză pentru a zbura mai mult.
Cum se formează dârele de aer?
Urmele sunt create atunci când se formează cristale de gheață în jurul micilor particule de carbon emise de motoarele unui avion.
Acestea se formează atunci când avioanele zboară prin straturi de umiditate și pot rămâne acolo între câteva minute și 18 ore, în funcție de condițiile atmosferice. Urmele de aer contribuie la încălzirea globală prin reținerea căldurii în atmosfera Pământului. Evitarea zborurilor în zone cu condiții atmosferice care permit formarea de dâre de aer ar putea contribui la reducerea acestui efect de încălzire.
Pe o perioadă de șase luni, piloții American Airlines au efectuat 70 de zboruri de testare pe rute care evitau altitudinile susceptibile de a crea dâre de condensare.Rutele au fost determinate de previziunile bazate pe inteligența artificială a Google și de modelele de derive de la Breakthrough Energy.
Imaginile din satelit care au urmat zborurilor au fost analizate, arătând că numărul de dâre de chiciură a fost redus cu 54%.Cu toate acestea, s-a constatat că zborurile care au urmat rute care evitau crearea de dâre de chiciură consumau cu 2% mai mult combustibil.
Google spune că doar un procent mic de zboruri trebuie ajustat pentru a evita majoritatea încălzirii cu dâre de contravânt, minimizând necesarul de combustibil suplimentar.
Sursa: Euronews