Un nou raport al grupului de analiză Carbon Tracker arată că principalii producători mondiali de vehicule grele (HDV) nu reușesc să țină pasul cu tranziția către producția de vehicule electrice (EV) – necesară îndeplinirii obiectivelor climatice.
În plus, eșecul producătorilor de vehicule utilitare de mare tonaj de a trece rapid la „electric” îi expune la riscuri comerciale considerabile, se mai arată în raport.
Studiul Heavy Lifting Required: Truck Makers’ Electric Transition, citat de publicația edie, a evaluat 8 mari producători de vehicule de mare tonaj în ceea ce privește calitatea obiectivelor lor privind emisiile și tranziția către mobilitatea electrică.
Printre aceștia se numără giganții europeni Volvo Group, Daimler Truck, Traton Group și Iveco, compania americană Paccar și producătorii asiatici Hino, Tata Motors și BYD, care reprezintă 50% din producția/vânzările globale de vehicule de mare tonaj.
Analiza evidențiază faptul că niciuna dintre companiile evaluate nu se remarcă prin performanțe deosebite, cele mai multe dintre ele obținând un punctaj de sub trei din cinci atât la indicatorii „calitatea obiectivelor privind emisiile”, cât și la indicatorii „tranziția către electrificare”.
Potrivit raportului, performanțele Tata și Hino au fost considerate cele mai slabe din cauza lipsei unor obiective credibile de zero emisii nete, a ofertei limitate de vehicule și a investițiilor minime în sisteme de propulsie cu emisii zero.
În timp ce Volvo și Daimler au punctat relativ mai bine, niciuna dintre companiile evaluate nu a avut obiective de emisii pe termen scurt. Cu toate acestea, Volvo Group și-a propus obiectivul ca 35% din vehicule să fie electrice până în 2030 la nivel de grup.
Raportul a evidențiat, de asemenea, efortul insuficient al producătorilor de a introduce pe piață vehicule electrice de mare tonaj. În ciuda necesității unei game variate de modele de vehicule electrice de mare tonaj care să consolideze încrederea clienților, producătorii fabrică doar câteva modele în cantități limitate, utilizând mai puțin de 1% din capacitatea lor de producție pentru vehicule electrice.
Autorul raportului, Ben Scott, a declarat: „Tranziția către camioanele electrice oferă producătorilor o oportunitate de refacere a parcului auto și un potențial uriaș de creștere a veniturilor.” Dar în același timp, „producătorii trebuie să facă mai mult pentru a facilita implementarea stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice prin investiții, asocieri în participație și parteneriate.”
Riscuri legate de mediu și de conformitate
Raportul subliniază faptul că tranziția către vehiculele grele cu emisii zero este crucială pentru a se alinia la scenariul „Net Zero Emissions” (NZE) al Agenției Internaționale pentru Energie (AIE). Cu toate acestea, mai puțin de 100.000 de unități noi au fost produse la nivel global în 2023, cu mult sub obiectivul de 13 milioane până în 2035.
Tranziția producătorilor de vehicule de mare tonaj către electrificare seste cu atât mai urgentă cu cât, deși reprezintă doar 3% din vehiculele aflate în circulație, HDV-urile contribuie cu 30% la emisiile din transportul rutier – procent care se așteaptă să crească odată cu creșterea numărului de vehicule electrice mai mici de pe piață.
Raportul subliniază că în timp ce pe piața autoturismelor se înregistrează inovații din producătorilor precum Tesla și BYD, pe piața foarte consolidată a vehiculelor de mare tonaj lipsește un impuls similar pentru schimbare.
Reglementările stricte care urmează să apară în Regatul Unit, UE și SUA începând cu 2030 reprezintă o provocare majoră de conformitate, putând duce la sancțiuni în caz de nerespectare.
Raportul subliniază faptul că sunt necesare acțiuni urgente atât din partea guvernelor, cât și a părților interesate din industrie pentru a accelera tranziția către vehiculele HDV cu emisii zero.
Sursa foto: Volvo Trucks