Mașinile electrice reprezintă o parte importantă a tranziției energetice. Acestea devin din ce în ce mai populare, comerțul internațional cu mașini hibride (atât plug-in cât și non-plug-in) și mașini full electrice crescând în mod constant.
Potrivit Eurostat, în 2021, UE a cheltuit 11,8 miliarde euro pentru importurile de automobile hibride non-plug-in din afara UE (41% din totalul importurilor de automobile hibride și electrice), 11,4 miliarde euro pentru autoturisme full electrice (39 %) și 5,9 miliarde euro pentru automobile hibride plug-in (20%). Pentru toate cele trei categorii de autoturisme, valoarea importurilor a fost mai mică decât valoarea corespunzătoare pentru exporturile din UE.
Exporturile UE de mașini hibride non-plug-in au fost evaluate la 22,9 miliarde euro, ceea ce reprezintă mai mult de jumătate din totalul exporturilor de automobile hibride și electrice (55%), a automobilelor complet electrice la 12,3 miliarde euro (29%), iar a vehiculelor hibride plug-in la 6,8 miliarde euro (16%).
În termeni valorici, exporturile totale ale UE de automobile hibride și electrice în 2021 au totalizat 42 de miliarde euro, ceea ce a reprezentat o creștere de aproape 800% față de 2017 (4,7 miliarde euro). Cea mai mare creștere a fost pentru automobilele hibride non-plug-in; în 2021, exporturile au crescut cu peste 5000% față de 2017 (22,9 miliarde euro în 2021 față de 0,4 miliarde euro în 2017). Exporturile de automobile complet electrice au crescut cu 660% (12,3 miliarde, față de 1,6 miliarde euro), în timp ce cele ale vehiculelor hibride plug-in au crescut cu 150% (6,8 miliarde, față de 2,7 miliarde euro).
Valoarea totală a importurilor în UE a crescut cu peste 400%, de la 5,6 miliarde EUR în 2017, la 29 de miliarde EUR în 2021. Valoarea importurilor de vehicule hibride non-plug-in a crescut cu 165% în 2021 față de 2017 (11,8 miliarde EUR în 2021, față de 4,5 miliarde euro în 2017). În aceeași perioadă, valoarea importurilor de automobile hibride a crescut cu aproape 800% (5,9 miliarde, față de 0,67 miliarde euro), iar cea a vehiculelor electrice a crescut cu 2400% (11,4 miliarde, față de 0,46 miliarde euro).
Foto: Eurostat